Ασημενια κοσμηματα της Ελληνιστικής εποχής

Ασημένια κοσμήματα με πετράδια της Ελληνιστικής εποχής


Ελληνιστική ονομάζεται η ιστορική περίοδος που ξεκινάει από την ενθρόνιση του Αλέξανδρου στο θρόνο του Μακεδονικού βασιλείου το 330 π.Χ., και διαρκεί μέχρι την ίδρυση της Ρωμαικής αυτοκρατορίας το 30 π.Χ. Κατά τη διάρκεια των 300 αυτών χρόνων η περίκλειστη Ελλάδα των κλασσικών χρόνων μετατράπηκε στον κυρίαρχο του τότε γνωστού κόσμου, με πρώτη και σημαντική συνέπεια την επιμειξία του ελληνικού πολιτισμού με την κουλτούρα των ανατολικών λαών. Τα ασημενια κοσμηματα αυτής της ενότητας αποτελούν τμήμα μιας ευρύτερης ενότητας που είναι τα αρχαιοελληνικά ασημενια κοσμηματα.

Τα ασημενια κοσμηματα των χρόνων από το 330 - 270 π.Χ. αποτελούν τη συνέχεια των κοσμημάτων των κλασσικών χρόνων, από θεματολογικής και από τεχνικής πλευράς. Τα θέματα των κοσμημάτων της περιόδου εκείνης αντλούνται κυρίως από τη φύση, άνθη, καρποί φύλλα, που συνυπάρχουν με τις φιγούρες της Νίκης και του Έρωτα. Συνηθισμένο θέμα παραμένει το Ηράκλειον Άμμα (Ο κόμπος του Ηρακλή), όπως και θέματα από τον κόσμο των ζώων, κάποια από τα οποία είναι ελληνικά και κάποια άλλα είναι επιρροές των καλλιτεχνών της εποχής από την τέχνη των ασιατικών λαών με τους οποίους ήλθαν σε επαφή.

Από το 270 έως το 150 π.Χ. τα κέντρα του πολιτισμού μετατοπίζονται από τον ελληνικό χώρο προς τις πρωτεύουσες των ελληνιστικών κρατών της ανατολής. Στα ασημενια κοσμηματα αυτής της περιόδου η ανατολίτικη επίδραση είναι εμφανής καθότι υποχωρεί η λιτότητα των προηγούμενων χρόνων και σταδιακά αποκτούν μία πιό περίτεχνη και πλούσια διακοσμημένη όψη. Η άνθιση του εμπορίου προμηθεύει του τεχνίτες κοσμηματοποιούς, με πληθώρα πολύτιμων πετρών που η χρησιμοποίησή τους συμβάλλει ακόμη περισσότερο στην πληθωρική εμφάνιση των έργων τους. Τα φυσιολατρικά θέματα της προηγούμενης περιόδου παραμένουν, και προστίθενται ακόμη, δεφίνια, και πουλιά.

Είναι σχετικά λίγα τα ασημενια κοσμηματα που έχουν δημιουργηθεί τα τελευταία ελληνιστικά χρόνια και έχουν βρεθεί σε ανασκαφές. Κατά την περίοδο αυτή ο διάκοσμος των κοσμημάτων γίνεται πιό λιτός. Η θεματολογία δεν διαφοροποποιείται από τα προηγούμενα χρόνια, η λεοντοκεφαλή ο Έρωτας και η Νίκη παραμένουν τα πιό διαδεδομένα σχέδια. Ο μικρός αριθμός των ευρημάτων και η μικρή ποσότητα μετάλλου που χρησιμοποιούσαν οι τεχνίτες της εποχής αντανακλά τις οικονομικές δυσκολίες που υπήρχαν στον Ελληνικό χώρο μετά την ήττα των Μακεδόνων από τους Ρωμαίους το 168 π.Χ. στην Πύδνα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Επειδή δεν τα πάω καλά με τα greeklish, παρακαλώ να γράφετε στα ελληνικά.